CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Ahad, 3 Januari 2010

Semester Baru (^^,)

Bismillahirromanirrohim..

Alhamdulillah kte masih diberi peluang utk bernafas di Bumi Allah nie..dan juge dikurniakan nikmat iman dan islam..syukran ya Allah..

Da lame x tulis blog,so pg nie rase mcm bersemangat utk tulis..
Alhmdulillah ari nie selesai sudah pendaftaran kolej utk kemasukan 2010..dn insyaAllah isnin nie da stat kuliah..rase mcm x besedia nk msuk blaja lg..tp kalo nk dfkrkn semule smpai ble x besedia kn??kre nyer sem nie da msuk sem 2..msih jauh lg pjlnn dlm mnruskn pjuangn..dan pelbagai ujian dn dugaan yg akn kte hadapi dlm berjihad menuntut ilmu nie..ya Allah aku doa agar Kau berikan kami kekutan dlm mneruskn perjuangan dlm menuntut ilmu..dn thun nie jgk da mencapai umur 20 thun..even lame lg la 2o tp kre nyer kalo org tanye bpe thun..kene jwb 20..rase mcm kecik lg dri nie..(^^,) rase mcm msih kanak2 lg..tp i2 hanye perasaan kte..mase blalu..umur mkin meningkat..dn makin dekat pertemuan kte dgn Allah iaitu "KEMATIAN"..dn KEMATIAN itu pasti..kte x taw ble..x taw dimane nyawa kte akn diambil..datz y kte kene sentiase b'sedia..sesungguhnye org yg bijak adlh org yg sentiase igt mati..tp kte sering lupe,lalai,leke dgn dunia yg hanye smntare..n nsht nie utk dri ana jgk..adkh cukup amln kte utk bertemu dgn Allah??tepuk dada tanye iman..dn mkin bertambah umur,mkin bertambah tggjwb kte..sgt byk tggjwb kte sbnanyer..

Kate2 Hassan Al-Banna;"Tggjwb lbih byk dr mase"

Ana sgt stuju dgn kenyataan tersebut..kalo nk cerite psl tggjwb mmg x abis..firstly ana nk share tggjwb kte sbg pelajar..spt mane yg kte taw pelajar tugas utk belajar..tu common knwledges..tp sbnanyer bukan hanye belajar..dlm mase yg same adlh da'wah..kdg2 kt fkrn kte da msuk sem bru nie aku nk study lbeh kuat..nk dpt dekan..nk siapkn assgnment tpt pd masenye..cube kte renung kmbali..ape yg kte nk sumer adlh dunia..dunie..dn dunie..ade kte fkr psl akhrt??fine kalo org ckp tuntut ilmu nie kn sbhgn dr tuntutan Allah.dn blaja nie pun krn Allah..mmg btol..tp brape ramai yg btol2 phm meaning tuntut ilmu krn Allah??

"Aku blaja nie krn Allah"

Mmg x dinafikan blaja bcoz of Allah..ckp mmg senang..dri ana sndri pun kdg2 ana lupe ana nk blaja nie utk ape..kt cni sbnanye ana nk igt kn kte sumer cek blek niat kte blaja nie utk ape?sbnanyer utk dri ana jgk..ana blaja nie krn ape??n lg stu certain student nie blaja sb nk dpt good reslts..n nk org pndg hebat kt kte..nauzubillah..buat pe kalo kte blaja dpt cmrlg tp x dpt barakah..kte kene igt ilmu nie milik Allah..sehebat mane pun kte,sepandai mane pun kte,segeniuz mane pun kte sumer nye dr Allah..tp ble kte berada d puncak t'tgi,kte lupe sape dri kte..kte hanye taw "aku dpt dekan nie sb aku usha,buat byk exrcise"..usha nie dtg dr sape??Allah...sape la kte..barakah sgt pnting dlm mnntut ilmu..kalo kte cemerlang pun tp x dpt berkat..rasenye mcm tin kosg..luar tin tu keras,licin,,,tp dlm nye kosg..rasenye phm kn ape yg ana nk smpaikn..Secare konklusinye ana nk igt kn dri ana dn jgk shbt2 cek blek niat kte..kte blaja nie utk ape..adb dlm menuntut ilmu..mgkin kte rase pkare nie remeh..tp sgt penting..b4 kte tuntut ilmu dri kte kene brsih..hati kte kene brsh..

"Ilmu itu adlh cahaye..dn cahaye tidak akn dberikn kepade org yg membuat maksiat"

Maaf sgt ana x igt kate2 Imam yg mane tp ana rase kate2 Imam Shafie'..kt cni kte perhatikn ayt2 tu dgn btol2..Allah xkn memberikn ilmu kpd org yg berbuat maksiat..jd kte pkr blek mase kte blaja dulu..kdg2 kte ckp ngan dri kte..

"Nape aku blaja nie x msuk2..x phm2 dr td"

"Apsal sush sgt aku nk hafal nie"

"jap td aku da bce..tp aku lupe..ape ek???"

"aku study mcm nk mati da..stay up mlm2..jmpe ckgu..tp nape reslt aku mcm nie??"

Nape jd mcm nie??tpuk dada tanye hati..mcm yg ana ckp td NIAT..n den keBERKATan..n last skali Allah xkn mengurniakn ilmu kpd sesiape yg berbuat maksiat..kdg2 kte x sdar yg kte buat slh..kte rase dri kte btol..jd ade baek nyer kte buat solat sunat taubat stp ari..doa Allah ampunkan sgale dose kte..kdg2 kte x nmpk dose yg kte lakukan..dn yang tbaek adlh dgn solat sunat taubat..kalo rase mcm brat sgt byk kn Istighfar..

Kte masg2 da besr..dn kte bole fkr mane baek dn mane yg buruk..plhn d tgn kte..jd plih la yg tbek..dn sgale keputusn yg kte buat kte serh kn kpd Allah..dn sgale ape yg kte lakukn adlh krn Allah..

"Ya Allah Kau kurniakan aku ilmuMu ya Allah
Sesungguhnye ya Allah ilmu ini milikMu
aku pinta kpdMu agr aku dberi sdkt ilmuMu
dn aku hrp sgale ilmu yg Kau berikan kpdku diberkati dn dredhai Mu
dn aku doa agr Kau kurniakan aku ilmu yg memberi manfaat utk diriku di dunia dn di akhirat..
dn aku doa agr Kau berikan aku kekeuatan dlm berjuang menuntut ilmu ya Allah"
Amin ya Rabbal A'lamin..

Maaf ats sgalenyer..segale yg baek itu dtg nye dr Allah dn yg buruk itu dr dri ana sdri..dn hakikatnye dr Allah jgk..Wallahualam (^^,)

Tiada ulasan: